top of page
Etsi

Luovan alan uudistumista edistävä rahoitushaku on jälleen auki!

Kirjoitimme viime syksynä tänne blogiimme Business Finlandin uudesta luovalle alalle kohdistetusta innovaatioavustuksesta ja autoimmekin useita asiakkaitamme läpi hakuprosessin viime syksynä, kun tämä uusi luovan alan elvyttämiseen suunnattu rahoitusinstrumentti avattiin ensimmäisen kerran. Nyt tämä luovien alojen uusiutumista, kestävää kasvua ja digitalisaatiota tukeva rahoitus on jälleen haettavissa!
Tempo-rahoitus

Luovan alan uudistumista edistävä rahoitushaku on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa ja siten myös EU:n RRF (Recovery and Resilience Facility) -elpymisvälinettä. Rahoituksen tavoitteena on lisätä luovien alojen panostusta tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiohankkeisiin sekä vahvistaa alalla toimivien yritysten yhteistyötä tutkimusorganisaatioiden kanssa. Rahoitushaussa onkin mahdollista hakea tukea joko yritysten hankkeille tai yritysten ja tutkimusorganisaatioiden co-innovation -yhteishankkeille. Koska rahoitus on osa Suomen kestävän kasvun ohjelmaa, ovat digitaalisen toimintaympäristön kehittäminen sekä vihreä siirtymä luonnollisesti tärkeitä teemoja rahoitushaussa.


Millaisiin hankkeisiin rahoitusta on mahdollista hakea?

Kaksi teemaa on nostettu tässä rahoitushaussa erityisesti painopisteeksi: luovat sisällöt palveluna sekä audiovisuaalisen alan formaattien tuotantoon liittyvät kehittämishankkeet. Arviointikriteerejä hakemuksille ovat esimerkiksi idean uutuusarvo ja innovatiivisuus, kilpailuetu verrattuna olemassa oleviin ratkaisuihin sekä ansaintamalli - tuttuun tapaan Business Finland arvostaa hankkeita, joilla on merkittäviä kaupallisia skaalautumismahdollisuuksia kansainvälisesti.


Luovat sisällöt palveluna tarkoittaa teemana uusia konsepteja, jotka pohjautuvat olennaisesti digitaalisiin ratkaisuihin ja nostavat palvelun keskiöön tuoden aidosti lisäarvoa asiakkaan kokemukseen. Palveluna tarjottava sisältö voi olla laajasti mitä tahansa luovan alan sisältöä, kuten kirjallisuus, media, peliala tai muoti. Parhaimmillaan hankkeessa toteutettava ratkaisu tarjoaa asiakkaalle elämykseltä tuntuvan, intuitiivisesti toteutetun palvelukokemuksen.


Audiovisuaalisen alan formaattien tuotantoon liittyvät kehityshankkeet on hieman rajatumpi hakuteema, jossa jollekin skaalautuvalle sisältökonseptille tuotetaan uudella tavalla toteutettu prototyyppi, kuten tv-sarjan pilottijakso tai formaattiraamattu. Tämä uusi tapa prototyypin tuottamiseen ja siten kilpailuedun luomiseen voi olla esimerkiksi jokin uusi, skaalautuva työkalu tai tuotantomenetelmä.


Nämä kaksi hakuteemaa mahdollistavat rahoituksen hakemisen monenlaisille innovatiivisille, luoville ja hieman hullultakin kuulostaville hankkeille. Onko sinulla mielessäsi kenties uusi digitaalinen jakelualusta, joka mullistaisi musiikin tai muun luovan sisällön jakelun kansainvälisesti, tai ehkäpä täysin uudenlainen tapa hyödyntää käyttäjäanalytiikkaa luovan alan tuotekehityksessä?


Milloin ja miten rahoitusta haetaan?

Sitten varmasti kaikista kiinnostavimpiin faktoihin, eli rahoituskierroksen yksityiskohtiin. Tämän vuoden luovan alan uudistumiseen tähtäävä rahoitushaku on auki yksittäisten yritysten osalta syyskuun loppuun (30.9.2022) asti eli vielä noin kuukauden ajan. Rahoitettavalle hankkeelle on asetettu maksimibudjetti, joka on edelliskierroksen tapaan korkeintaan 100 000 euroa, ja myönnettävä avustus kattaa 50 prosenttia projektin kustannuksista. Parhaimmillaan avustusta voi siis saada yhdelle hankkeelle 50 000 euroa ja avustussummasta jopa 70 prosenttia voidaan maksaa ennakkoon. Tämä tekee rahoitusinstrumentista houkuttelevan monelle, sillä useimmiten rahoitus maksetaan vasta jälkikäteen.


Koska hakuaikaa on jäljellä vain kuukauden verran, nyt on se hetki kun hakemusmateriaalien työstö kannattaa viimeistään aloittaa. Rahoitus on hyvin kilpailtua, joten laadukas hakemus on avainasemassa joukosta erottumiseen ja varmistaa, että tuiki tärkeä kehitysrahoitus myönnetään. Jos kaipaat apua hakemusprosessiin, klikkaa alla olevaa linkkiä ja varaa ilmainen tapaaminen, niin katsotaan miten voisimme olla sinulle parhaiten avuksi!


278 katselukertaa
bottom of page